Avslutning på Slöjdklubben

Avslutning på SlöjdklubbenSå var det slut på Slöjdklubben för den här terminen! I kväll hade vi avslutning och det var mycket som skulle göras. Temat för den här terminen har ju varit fåglar och i kväll var det fågelmat som stod på programmet. Vi började med att tälja insektskroppar och så ”skalade” vi lite tjockare pinnar med ett borrat hål i mitten som skulle bli riktig fågelmat för alla vinterfåglar.

Insekter på SlöjdklubbenHär flyger en hel svärm av insekter. Kroppen är som sagt var täljd och vingarna är gjorda av nunotovade stycken. Förra gången körde vi  nunotovning, eftersom jag trots allt blivit rätt inspirerad av kursen med Yvonne Habbe. Hon berättade dessutom hur de tovat med ull och organza för att göra skalbaggar och därifrån föddes idén om att nunotova vingar till insekter. Men att nunotova med 7-8-åringar är kanske inget jag rekommenderar… Det var lite i knepigaste laget, men det blev trots detta väldigt fina vingar.Fågelmat på SlöjdklubbenHär hänger fågelmaten på rad! Den täljda pinnen målades och så drog vi en tjockare ståltråd genom hålet och genom ett äpple och böjde till så att man kan hänga upp det i ett träd t.ex. Mycket enkelt, men förhoppningsvis fungerande. Tänkte själv att jag skulle göra många ”äppelkrokar” i olika färger och häng i något träd. Kan nog bli effektfullt.

Täljda och sydda fåglar på SlöjdklubbenMer fåglar! Tygfåglarna lärde jag mig sy på min första Slöjdklubbshandledarkurs med Kerstin Hammarsson. Man kan sticka in fingrarna under fågeln så att den får ben och då kan man spela teater med fåglarna. Annars kan man sätta in klädnypor och sätta fast dem vid t.ex. en gren. Det är ingen bra bild av träfåglarna, men de blev faktiskt riktigt fina. På en promenad i Åhus hittade jag en tall där barken rasat av hela trädet. Jag plockade någon kasse och har haft det i ett skåp på Slöjdklubben tills det nu blev kroppar till dessa fåglar. Lätt att tälja i när man inte är så van. Huvud och ben är grenar.

SlöjdklubbsfågelNu är det dags att ta paus och fundera på vad vi ska ha för tema till våren. På återseende!

Categories: Slöjdklubben | Lämna en kommentar

Inläggsnavigering

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

