Nystpinne!

Hemspunnet garn på nystpinnePå spinnkursen jag gick för ett tag sedan lärde en av kursdeltagarna mig hur man nystar fina nystan där tråden tas inifrån. Då nystade vi på tummen. Sedan har jag sett nystpinnar av olika slag och jag blev lite sugen på att testa. Senast vi var på loppis hittade jag lösa delar till gamla spinnrockar och köpte då en vackert svarvad pinne som troligtvis har hållit upp spolen på en spinnrock. Jag sågade av den och oljade den med lite rött färgpigment och har nu testat att nysta mitt nyspunna garn på den. Jag tror egentligen inte att nystanen ska bli så här runda, men det var inte helt lätt att få till det. Även nystning är en konst!

Hemspunnet merinogarnMen det blev ett rätt kul nystan. Lite påskägg över det. Garnet är av melerad merinoull som jag köpte på tovningskursen med Yvonnne. Kanske lite tråkigt att det blev grönmelerat IGEN… Har aldrig spunnit merinoull tidigare. Kul att testa!

Categories: Spinning | Lämna en kommentar

Inläggsnavigering

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

