Doplivtill Helga!

Dopklänning med personligt doplivKlara och Arvid har fått en lillasyster Helga som ska döpas till helgen och då behövdes ett dopliv till klänningen. Den här klänningen gjorde jag för ett antal år sedan och tanken är att det ska vara en klänning som kan gå i arv bland syskon eller i en släkt, men att varje barn som döps i den ska få ett eget personligt dopliv med band i sidorna.

Dopklänning med personligt doplivDet är Helgas mamma som har ritat och broderat på doplivet innan jag sydde ihop det. Livet har ett sprund bak i nacken som knäpps med en knapp och i sidorna är det öppet och knyts ihop med långa band som hänger ner på sidorna.

Dopklänning med personligt doplivStorebror Arvid fick en blåklocka, också den broderad och blå band i sidorna.

Dopklänning med personligt doplivKlara var först ut att använda klänningen och på hennes liv är namn och förgätmigejblommor tryckta istället för broderade. Bilden blev väldigt ljus, så motivet ser blekare ut än vad det är i verkligheten.

Dopklänning med personligt doplivKjolen är i dubbelt tyg med olika längd och på den undre är det tryckt i ljust beige: ”Gud som haver barnen kär, se till mig som liten är. Vart jag mig i världen vänder, står min lycka i Guds händer.”

Hoppas Helga får ett riktigt fint dop!

Categories: Dopklänningar | Lämna en kommentar

Inläggsnavigering

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

