Premiärkardning!

Kardning på kardmaskini

Nu har jag äntligen kommit igång och testat kardmaskinen! Jag testade faktiskt först med otvättad ull, men jag fick det inte alls att funka – det mesta hamnade på den lilla rullen… Efter mååånga filmer på Youtube om kardning gjorde jag ett nytt test för att göra ett melerat kardflor för spinning.

Ull till kardning och spinning

Jag blandade ca 20 gram mörkblå finull med lite mörk- och ljusturkos merino och lite ljus- och mörklila merino. Jag hade också lite blått silke som jag blandade i. För ett tag sedan köpte jag en kokong silke som jag tog av ett tunt lager av och klippte i mindre bitar för att fibrerna inte skulle vara allt för långa. Totalt blev det ca 25 gram.

"Dizning" från kardtrumman

Jag blandade de olika ullsorterna i tunna lager på trumman och ”dizade” sedan av det med ”dizen” jag fick av Birgitta (TACK! Den funkar fint!).

Ullnystan för spinning

Det blev vackra ullnystan (alla vackra skiftningar i ullen syns inte på fotot) som jag nu har börjat spinna av. Det var härligt att spinna av detta topsband – har man väl fått upp flytet behöver man inte stanna för att ta mer ull, utan det är bara att trampa på. Det blir lite av ett effektgarn dels för att det blå garnet gärna klumpar sig lite, känns som att det är en del korta fibrer, dels för att silket är rätt ”segt” och det blir inte helt utkardat, eftersom jag bara kör det en gång på kardmaskinen, men jag hoppas det blir läckert att sticka av sedan. Hoppas kunna få ihop nästan 150 gram, men är inte mer än halvvägs än, så bilder på det kommer lite senare.

Categories: Spinning | Lämna en kommentar

Inläggsnavigering

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

