Ny spinnrock!

Ny spinnrockFör ett tag sedan hittade jag den här spinnrocken på en loppis för 125 kronor. Det fattades en skinnbit som håller spinnvingen och ”pinnen” som förbinder trampan med hjulet. Den var väldigt smutsig och lite blek i färgen, men nu har jag äntligen fått tid att renovera den. Jag hade med den på det senaste spinncaféet för att få lite tips och råd om hur jag skulle göra. En ny ”pinne” hittade jag på samma loppis och nu har jag tvättat och linoljat spinnrocken, så att den blev rätt fin.

Detalj på spinnrock

Hjulet hålls på plats med dessa vackra skruvknoppar. Även själva gängan är i trä! Den här spinnrocken är betydligt mindre och nättare än den andra jag har, så den här blir perfekt att ta med på spinncafé o dyl.

Detalj på spinnrock

Jag fick sätta dit en ny läderbit som håller upp spinnvingen, eftersom den gamla gått av. Makens gamla livrem av tjockt och stadigt skinn gick bra att använda. Nästa vecka blir det linspinningskurs i Dädesjö och då ska jag använda den här spinnrocken har jag tänkt.

Lintovbräda

En lintovbräda köpte jag av Gunnel på spinncaféet för ett tag sedan och den har jag också fixat till. Det fattades några piggar som jag har täljt till och så har jag rengjort den och linoljat den, så nu är det bara att sätta igång och testa lintovet!

Categories: Spinning | Lämna en kommentar

Inläggsnavigering

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

