Instickade hörlurar

Stickade hörlurarI somras var vi på Hemslöjdens utställning på Liljevalchs i Stockholm. Förutom alla fantastiska löv och alla andra fina slöjdade saker fanns där en verkstad där man kunde testa på trådslöjd, stickning, broderi m.m. Där hittade jag en beskrivning på hur man stickar snoddar utan att behöva sy ihop dem. Kul idé, men jag visste inte vad jag skulle ha snoddarna till. Någon dag när jag surfade omkring hittade jag instickade hörlurar och kände att sådana måste jag ha! Ett lagom kvällsprojekt med 5 maskor. Det bästa med dem är nog att de inte trasslar ihop sig lika lätt nu när de är lite tjockare.

 

Categories: Gott & blandat, Stickat och virkat | 2 kommentarer

Inläggsnavigering

2 thoughts on “Instickade hörlurar

  1. Å precis vad JAG behöver till mina lurar som alltid slår knut på sig.
    Delar du med dig av beskrivningen om man ber snällt?
    Ha en trevlig helg. Theresia

    • kullerbyttatextil.wordpress.com

      Hej! Visst ska jag försöka förklara! Ska också försöka lägga upp en film på hur man gör, för det är nog lättare att förstå om man ser 🙂 Håll utkik här på bloggen, så kommer det förhoppningsvis snart.
      Lägg upp 5m på en strumpsticka. Lägg sladden bakom stickan. Dra garnet på baksidan av stickningen, över sladden (den ska komma mellan stickningen och garnet du drog), så att du kan börja sticka till höger på stickan igen. Sticka alla maskor räta. Dra garnet bakom arbetet och sladden och sticka från höger på stickan igen. Dra ordentligt i garnet när du stickar första maskan, så att snodden blir fast. Fortsätt så till önskad längd. Du vänder alltså aldrig på arbetet och stickar från avigsidan, utan stickar alltid de fem maskorna från rätsidan. Det är därför man måste ha strumpstickor, så att man kan sticka från båda ändar av stickan.
      När du kommer upp dit där sladdarna delar på sig, la jag upp en m mellan varje maska på stickan, 4 m, så att du nu har 9 maskor. När du stickar de första 4 m lägger du ut ytterligare en och fortsätter sticka in den ena sladden. Övriga 5 maskor sätter du på en sticka eller en tråd. Gör en fast avmaskning när du stickat klart och fäst tråden. Plocka upp de andra fem och sticka likadant som den förra. Avmaska fast och fäst tråden.

      Hoppas du kan följa den här beskrivningen, annars kommer det som sagt var en film snart (hoppas jag!).

      Ha det gott!

      Erika

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

