Premiär för Slöjdklubb på loftet!

Handdukar med SlöjdklubbenIdag har jag fixat en del till Slöjdklubben och jag började med att ”märka” handdukar. Inte med nål och tråd, för det tog för lång tid, utan med färg och schablon med Slöjdklubbens logga. Hade två ganska grova linnehanddukar som jag inte haft hjärta att ”slakta” för jag tyckte de var för fina. Nu hänger de på vår toalett!

SlöjdklubbenIdag har vi fortsatt med det som ska bli bakgrunden till en smal väv. Förra veckan avbarkade de en bit av en trädstam och täljde till kanterna och idag var det dags för dekoration. Några ristade och tryckte in mönster i trät.

Filmjölksmålning på Slöjdklubben

 

Sedan var det dags att måla med filmjölk och färgpigment.

SlöjdklubbenTill sist dekorerade de sina ”vävramar” med paljetter, utklippta bitar av metalltuber, vaxat papper i olika färger (tror det kallas drakpapper) och guldströssel. Det mesta spikades fast. Det är inte helt lätt att spika i små tunna spikar. Det bankades en hel del. På nedre plan i huset pågick en spanskkurs…

 

Färgning med karamellfärg på SlöjdklubbenVi har tidigare spunnit garn på spinnkrokarna, men för att få ännu mer garn att väva med nästa gång vi ses färgade vi små härvor av tvåtrådigt svenskullgarn med karamellfärg. Jag svängde in till stan idag och köpte mig en micro för jag har länge varit sugen på att testa färgning och för ett bra tag sedan köpte jag färger som gick att använda i micron. Idag blev det dock karamellfärg eftersom det är helt ofarligt. Vi blandade färger för att få tvåfärgat garn. Jag märkte att den gula färgen smiter. Jag har testat en gång tidigare, men då i vanlig ugn och jag trodde att det kanske berodde på det, men det blev samma sak i micron. Jag använde Dr Oetkers färger och den gula ser även annorlunda ut, den är mer trögflytande och simmig. Eftersom det ska bli en prydnadsväv gör det inte så mycket att den smiter, men annars hade det inte funkat. Vet inte om det går att få tag på de gamla glasflaskorna med karamellfärg som fanns förr. Man kan ju även färga med kool aid, men det är svårt att få tag på i Sverige. En på spinncaféet lovade köpa med sig några påsar när hon åker till USA senare i höst. Ska bli kul att testa!

Garn färgat med karamellfärg på SlöjdklubbenSå här blev i alla fall resultatet!

 

 

 

 

 

 

Categories: Slöjdklubben | Lämna en kommentar

Inläggsnavigering

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

