Nytt pennskrin av gamla plastpåsar!

Pennskrin av plastpåsarI fredags kväll testade jag att smälta ihop gamla plastpåsar. Jag har fått många fina plastpåsar av kollegor och jag har sparat fina jag har fått i julhandeln och nu var jag tvungen att testa lite mer. Här kommer en beskrivning på hur man gör.

iPhone Image 163619Börja med att klippa ut delar av plastkassar som du vill använda. Klipp till lite större än vad du behöver, för det krymper lite när du smälter ihop det. Jag använde tre lager plastpåsar. Det är lätt att tryck syns igenom när det är ljusa kassar, så jag använde ett lager med tryck och sedan två lager med helt vita plastpåsar. Lägg dem på ett bakplåtspapper och lägg ett annat bakplåtspapper ovanpå och stryk sedan på medelvärme tills de smält ihop. Låt det gärna svalna något innan du tar av pappret. Är det för varmt är det fortfarande mjukt och det är lätt att det går sönder.

Pennskrin av plastpåsarJag gjorde två likadana delar och renklippte dem nertill. Därefter lag jag dem drygt 1 cm omlott och smälte ihop dem. Detta blev botten på pennskrinet.

Pennskrin av plastpåsarVik in kanterna upptill och sy i dragkedjan. Man behöver egentligen inte vika in kanten, för det är ju inget material som trasslar sig, men det blir lite stadigare om man får det dubbelt vid dragkedjan. Det hade varit lättare att sy i dragkedjan om jag låtit bli att smälta ihop botten och istället låtit den vara öppen undertill och sedan sytt ihop den, men det här funkade också.

Pennskrin av plastpåsarSy ihop pennskrinets sidor och om du vill kan du även sy av hörnen, så kan den lättare stå upp.Pennskrin av plastpåsar

Nu är den klar! Ett mycket roligt pyssel som gav mersmak! Kommer snart en tetrapaks-beskrivning också!

 

Categories: Återbruk, Gott & blandat | 2 kommentarer

Inläggsnavigering

2 thoughts on “Nytt pennskrin av gamla plastpåsar!

  1. Så urläckert!
    Skulle vara intressant att veta var du hittar all inspiration till dessa fantastiska återvinningsprojekt.
    Ju fler som återvinner och ju mer som återvinns desto bättre för våra barns framtid och den vill vi ju ska vara fantastisk. 🙂

  2. Väldigt fint!

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

