Färgningsexperiment!

Färga ull med Kool-AidFör ett tag sedan fick jag Kool-Aid av en kvinna på spinncaféet som varit i USA. Stort TACK! Har varit sugen på att testa att färga, men inte riktigt kommit till skott. Min kardmaskin visade sig var sönder när jag var på spinnkurs så jag har inte kunnat använda den heller, men på jullovet bestämde jag mig för att försöka laga den. Jag plockade ner den i sina beståndsdelar för att upptäcka att det egentligen bara var att dra åt två skruvar…

Okardad finull Jag hade drygt ett hekto finull och den la jag i en tvättpåse och körde på ullprogrammet i tvättmaskinen. Flera stycken på spinncaféet tvättar i maskin, så jag tänkte också prova och det gick jättebra! Sedan var det bara att snurra och dra på kardmaskinen.

Kardad finullSå här fina kardflor fick jag efter några vändor i kardmaskinen. Egentligen kunde jag nog ha färgat okardad ull, men jag ville först se hur den blev när den var kardad.

Ull som är blötlagd inför färgningJag tryckte ner hälften av ullen i en gryta med ljummet vatten och lät det dra en stund medan jag blandade ihop pulvret i påsarna med hett vatten.

Utblandad Kool-Aid-färgTre påsar färg använde jag till ca 50 g ull. Jag hällde i den utblandade färgen i grytan och rörde försiktigt om, så att färgen kom åt överallt. Det som är bra med den här färgen är att den är helt giftfri, eftersom det egentligen är någon form av saftpulver. Man kan färga i pastagrytan, utan att riskera att bli förgiftad! 😉 När färgen kommit i grytan satte jag på plattan och lät det bli ordentligt varmt, men inte så det kokade. Så fick det stå så tills all färg hade gått in i ullen och vattnet var klart. Då stängde jag av värmen och lät alltihop svalna innan jag försiktigt sköljde ur ullen.

Ull färgad med Kool-AidSå här såg den röd-rosa ullen ut. Sedan gjorde jag om samma sak med den blå-lila färgen. Förutom den vita ullen stoppade jag också ner lite av den rosa ullen och fick då en rätt vacker lila ton.

Ull färgad med Kool-AidNär ullen torkat körde jag varje färg för sig i kardmaskinen igen och delade sedan upp ullen i fyra lika stora delar.

Ull färgad med Kool-Aid på kardmaskinenVarje färg kardade jag sedan på kardmaskinen ytterligare en gång så här i ”ränder”.

Ull färgad med Kool-Aid för spinning

Efter det ”dizade” jag av ullen från vänster till höger, så att jag fick fyra likadana nystan att spinna av. Nu har jag börjat spinna av detta och två nystan blir lagom till en spole på spinnrocken. Tanken är att det ska bli ett tvåtrådigt garn som randar sig självt. Jag har knappt ett nystan kvar att spinna och sedan ska jag tvinna ihop det. Jag hoppas bli klar med detta under veckan, för på lördag ska jag spinna på kulturnatten och då tänkte jag börja på något nytt!

 

 

 

 

 

 

 

Categories: Färgning, Spinning | Lämna en kommentar

Inläggsnavigering

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

