Stickade tovade sittdynor

Stickade tovade sittdynorÄntligen har jag tagit mig samman och gjort klart sittdynorna! Jag började sticka dem i somras när jag köpte garn på Skäftekärr hos Ariadne.

Stickade tovade sittdynor

Så här såg de ut innan de blivit tovade.

Jag har inte gjort en så stor som i hennes mönster utan la upp 35 m. V1 stickas alla maskor, vänd och sticka tillbaka. V2 stickas 30 m, vänd och sticka tillbaka. V 3 stickas 25 m, vänd och sticka tillbaka. v. 4 stickas 20 m, vänd och sticka tillbaka. V. 5 stickas 15 m, vänd och sticka tillbaka. V. 6 stickas 10 m, vänd och sticka tillbaka. V. 7 stickas 5 m, vänd och sticka tillbaka. Därefter börjar man om och stickar alla 30 maskorna. Då bildas dessa tårtbitar. Om man alltid använder samma färg på varven då man stickar alla 30 m blir det en prick i mitten med den färgen. Man ska lämna ca 10 cm ände på garnet när man byter färg och när man sedan sytt ihop rundeln, dragit ihop hålet som blir i mitten är det bara att fläta eller tvinna ihop garnändarna. Man behöver alltså inte fästa! Sedan är det tvättmaskinen och 40 grader som gäller. Det måste så klart vara ullgarn för att det ska tova ihop sig. Jag använde ett norskt sportgarn, tretrådigt lite grövre.

Stickade tovade sittdynorFärdigtovade blev de ca 27 cm, vilket inte är så stort, men jag har tänkt att ha dem på sittstubbarna runt eldstaden i trädgården, så till det blev det helt perfekt!

Categories: Sittdynor, Stickat och virkat, Tovat | Lämna en kommentar

Inläggsnavigering

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

