Äntligen lite färg!!!

Färgning av ull

2010 köpte jag färger från färgkraft och sedan dess har jag läst otaliga blogginlägg och annat om att färga ull, men inte kommit till skott. Det har verkat så krångligt. I samma veva som jag köpte färgerna fick jag också ett ”recept” på hur man kan färga utav hemslöjdskonsulenten i Jönköpings län som jag träffade på en Slöjdklubbshandledarutbildning. Egentligen var det inte så krångligt, men på något sätt tog det emot, men nu är jag på gång!!! På översta bilden har jag mina stamfärgsburkar som jag sedan tar matskedsvis av ner i grytan där jag ska färga.

Färgning av ull

 

Det blir inte alltid de nyanser man tänkt sig, men då går det lätt att fortsätta lägga i färg från stamburkarna eller färga över genom att lägga färgad ull i nästa färgbad.

Färgning av ullDet jag har saknat när jag köpt färgad ull är de lite mildare färgerna och nyanser som ligger ganska nära varandra och det kan jag få här.

Färgning av ullDen här gula t.ex. tycker jag blev så härlig! Jag blandade i lite rött för att få den riktigt varm och ”apelsinig”. Ullen ska ligga i grytan på 95 grader under 45 minuter och det är jättelätt att det börjar koka eller att temperaturen sjunker, så det är lite att passa och det tar lite tid, så man hinner inte så många färgningsbad på en dag (man måste ju laga lite mat på spisen också…).Handfärgad ull

Här är de färger jag gjort hittills! De blålila ska jag karda ihop och se om jag kan spinna entrådigt sjalgarn av.

 

Categories: Färgning | Lämna en kommentar

Inläggsnavigering

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

