Spinna loss i det fria!

Spinning i det friaNågra dagar har det varit fantastiskt härligt väder så spinnrocken har fått flytta utomhus. Kan det bli bättre än att sitta utomhus i skuggan under ett träd och spinna?!

Handspunnet melerat garnDet här melerade entrådiga garnet har det blivit. Det är 138 gram och ca 724 m långt. Detta är ett test med den ull som jag har färgat.

Karda melerad ull för spinningJag har kardat ihop tre huvudfärger som syns här på kardmaskinen. Sedan har jag även haft två andra färger, som mer har varit nyanser av dessa tre som jag lagt mellan färgerna för att få en mjukare övergång. Sist la jag dit några ”duttar” med vit ull som jag la direkt på trumman när jag snurrade den.

Kardad melerad ull för spinningSedan ”dizade” jag av ullen från trumman till stora nystan som jag sedan spann av. Det var nästan 50 gram ull på kardmaskinen per omgång och det var alldeles för mycket märkte jag. Det blev mycket svårt att diza av det för när jag drog kardmaskinstrumman åt andra hållet ville ullen lossna och det i sin tur gjorde att det blev för mycket ull i dizen så att det blev jättetrögt. Men man lär av sina misstag. Nu håller jag på med ett nytt försök och då la jag bara 15 g ull per omgång på kardmaskinen och då blev det betydligt lättare att diza av det och det blev en väldigt jämn och fin ullsträng att spinna av.

Handspunnet melerat garnSå här såg det ut när jag härvlade av det från rocken!

 

 

 

 

 

Categories: Färgning, Spinning | Lämna en kommentar

Inläggsnavigering

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

