200-jubileum! Färga i mikron!

Handspunnet och handfärgat garnDetta är mitt 200:e inlägg! Fanfar! Ett väldigt färgglatt inlägg!

Mitt senaste färgexperiment är ”mikrofärgning”. Mycket roligt!

Handspunnet tvåtrådigt garnJag började med att spinns 57 gram tvåtrådigt garn. Det var redan kardat, men jag la på det på kardmaskinen för att kunna ”diza” av det och få ett fint ullnystan att spinna av. Den här gången tog jag bara ca 15 gram/omgång och det var betydligt lättare att ”diza” och det blev en väldigt jämn ullsträng som gick lätt att spinna jämnt med.

Handspunnet tvåtrådigt garnFörst lät jag garnet ligga ca 20 minuter  i vatten med ättika i. Därefter tog jag upp garnet och kramade försiktigt ur det. Jag ville inte att det skulle vara alldeles för mycket vatten i garnet, för då blandar sig färgerna väldigt mycket.

Handspunnet och handfärgat garnSedan ”duttade” jag i färg från mina stamburkar med hjälp av en sked. Här är det lätt att gripas av någon form av färghysteri och blanda alldeles hej vilt, vilket jag gjorde… Man kanske ska hålla sig till lite färre färger… Men kul var det! Därefter tryckte jag ner ett halvt bakplåtspapper över garnet för att det inte skulle skvätta och satte in det i mikron. Det jag inte hade tänkt på var att burken skulle få plats att rotera i mikron, men det fick gå bra ändå. Jag körde 3×3 minuter och lät garnet svalna lite mellan varje gång. Sedan tvättade jag försiktigt ur det med lite ulltvättmedel och sköljde noga.

Handspunnet och handfärgat garnSå här såg härvan ut när garnet torkat!

Handspunnet och handfärgat garnSedan blev det nystning kring tummen!

Handspunnet och handfärgat garnNu är frågan vad jag ska göra med detta smått hysteriska garn (är hysteriskare än vad det ser ut på den här bilden)? Funderade på ett par vantar. Vägde ett par gamla vantar och de vägde 61 gram. Fattas 4 gram! De var ju lite mönsterstickade, så de kanske väger mer. Vi får se vad det kan blir!

Categories: Färgning, Spinning | 2 kommentarer

Inläggsnavigering

2 thoughts on “200-jubileum! Färga i mikron!

  1. Elena Wirlander

    Otroligt fina färger. jag skulle gärna köpa sådant garn av dig . Älskar färger!

    • kullerbyttatextil.wordpress.com

      Tack så mycket!!! Tyvärr är jag inte så bra på att färga än, så att jag säljer, men jag blir väldigt glad för berömmet ☺️!

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

