När inte spolarna räcker…

SpinnrockstrixJag gillar verkligen min gamla blåa spinnrock, men det finns ett problem och det är att det bara finns en spole som passar till spinnvingen. När jag tidigare gjort tvåtrådigt och tretrådigt garn (navahotvinning) har jag fått föra över garnet till en annan spole, vilket har tagit ganska mycket tid. Härom dagen kom jag på ett sätt som gör att det går betydligt lättare och snabbare! Jag tog loss hela spinnvingen med spolen med allt garn och på spinnrocken satte jag, med hjälp av en sticka, fast en annan spole som egentligen är för stor för rocken. Snöret fick gå i skåran som gör att spolen snurrar. Därefter knöt jag fast garnänden på den stora spolen och började trampa. Det var lite trixigt, men gick betydligt snabbare än att snurra upp för hand. Snöret vill gärna hoppa av det stora hjulet, så med högerhanden fick jag hålla spolen på rätt plats och med vänsterhanden hålla spinnvingen och se till att garnet fördes på jämnt över den nya spolen. I väntan på att hitta någon som kan svarva fler spolar, så funkar det här riktigt bra!

 

Categories: Spinning | Lämna en kommentar

Inläggsnavigering

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

