Somaliska gräskorgar!

20130907-143625.jpg
Idag har jag varit på biblioteket i Alvesta och provat på att göra somaliska gräskorgar. Det var mycket roligt! Till stor del berodde det på de fantastiskt trevliga kvinnorna från Grupp 39 i Ronneby.

20130907-143916.jpg
De håller på med olika textila uttryck och håller i kurser och workshops. De har ingen hemsida, men kolla gärna in dem på Facebook! Just nu har de även en utställning på biblioteket som är väl värt ett besök.

20130907-144134.jpg
Man kunde också prova på mjölpastateknik där man blandar mjöl och vatten till en trögflytande pasta som man häller i någon form av flaska med pip. Sedan gör man mönster på ett tyg med pastan och låter det torka. Sedan är det bara att måla med textilfärg i ”rutorna” som det blir. När färgen torkat bryter man bort pastan och under den är det då vitt. Det blir ungefär som batik. Jag hann inte med det under de tre timmar jag var där, men jag ska absolut testa! Kan nog vara något för Slöjdklubben!

20130907-144631.jpg
Det här är vad jag hann med idag! Början på en väldigt liten korg. Botten är nog 6-7 cm i diameter… Men kul var det, så det här ska jag göra mer av, men först har jag en dopklänning som ska bli klar!

Categories: Gott & blandat, Kurser & inspiration | Lämna en kommentar

Inläggsnavigering

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

