Spunnit och färgat!

20140114-070306.jpg
Det var jättelänge sedan jag spann och varje gång jag gått förbi spinnrocken har jag blivit så sugen, men nu efter nyår fick jag äntligen tid till detta! Ett tvåtrådigt garn blev det på drygt 130 g. Det är lammull av finull så det är ett väldigt mjukt och skönt garn. Ullen är från Åddebo och den är både tvättad och kardad, men den här gången använde jag ändå kardmaskinen och la på 10-12 g som jag sedan ”dizade” av. Då får jag ganska tunna ullsträngar som är jättehärliga att spinna av.

20140114-070954.jpg
Hade tänkt använda garnet till något så ”80-talistiskt” som ett par benvärmare! Det kan behövas i vårt kalla hus… Tänkte först använda garnet som det var, men blev sedan sugen på att färga. Har inte testat mina färger på färdigt garn (förutom en hysterisk flerfärgad härva…) utan bara färgat ull, så det var lite kul.

20140114-071315.jpg
Tog en ganska liten kastrull för att få ett lite flammigt garn och blandade lite på känn för att få en blågrön nyans.

20140114-071457.jpg
Till sist kom min kära nystmaskin fram igen och det blev ett stort härligt nystan! Är inte längre säker på att det ska bli benvärmare… Vi får väl se! Har i alla fall varit kul att göra det!

Categories: Färgning, Spinning | 1 kommentar

Inläggsnavigering

One thought on “Spunnit och färgat!

  1. Härligt projekt! Och jag gillar färgen. Nu blir jag också lite sugen på att spinna.

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

