Skydd till strumpstickor!

20140115-164652.jpg
Dessa smarta och enkla stickskydd fick min mamma i födelsedagspresent. Perfekt när man ska packa ner strumpstickningen i en väska. Såg en bild på detta hos Fröken Slöjd!
Har en kompis som hade en virkning i en kasse som hängde över axeln när hon satte sig i en körskolebil och drämde igen dörren… Virknålen åkte rakt in i låret på henne och de fick hämta henne med ambulans!

20140115-165345.jpg
Nu är det ju inga hullingar på strumpstickor, men jag brukar tänka på den historien när jag packar ner stickningar och virkningar. Jag brukar köra med gamla vinkorkar, men det är svårt att få dem att sitta fast bra, så jag blev så glad när jag såg det här.

20140115-165538.jpg
Gjorde till mig själv också när jag ändå var i farten och här kan man se hur de är gjorda. Jag tog en lagom tjock gren som jag borrade ett 10 mm tjockt hål i båda ändar på, ca 1 cm djupt. Jag tälde till formen och sågade av. Därefter borrade jag ett litet hål i ”taket”. När de torkat målade jag dem och drog i ett rundgummiband som jag fäste med pärlorna. När man sätter dem på stickorna spänns gummibandet och de sitter fast bra. Dessa funkar upp till stickor 4.

Categories: Gott & blandat, Stickat och virkat | Lämna en kommentar

Inläggsnavigering

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

