Recycling med plastpåsar!

20140116-143939.jpg
Vid nyår utmanade äldste sonen oss till att använda ännu mindre plast än vad vi gör idag. Vi brukar ha tygkassar när vi handlar och försöker använda burkar till matrester o dyl istället för plastpåsar eller plastfolie, men visst syndar vi ibland! Men nu ska det bli ändring på det. Då kanske det verkar lite konstigt att slöjda av plastpåsar, men jag tänkte att det skulle vara bättre för miljön att göra om gamla plastpåsar som jag har, men inte använder till snyggare och mer praktiska kassar som går att använda många gånger om.

20140116-144524.jpg
Jag började med tre Stadiumkassar som jag klippte bort handtagen och texten på.

20140116-144610.jpg
Mellan två bakplåtspapper strök jag ihop först två lager plast och sedan ytterligare ett lager. Jag fick ha strykjärnet på det varmaste, men det kan nog vara olika på olika strykjärn. När stycket var ihopsmält klippte jag ut den färdiga formen här var det ca 25 x 73 cm och två sidstycken som var ca 12,5 x 32 cm.

20140116-145054.jpg
Från andra plastpåsar klippte jag ut dekorationer och strök fast dem.

20140116-145139.jpg
Jag gjorde olika mönster på fram och baksidan.

20140116-145222.jpg
Två av handtagen från Stadiumkassarna sparade jag för att använda som handtag. De är i lite grövre kvalité och passar till just handtag. De andra vek jag på långsidan och klippte lite smalare och använde sedan för att bandkanta när jag sydde ihop kassen. Jag sydde för hand med förstygn och använde en grövre sytråd typ björntråd.

20140116-145436.jpg
Till sist strök jag fast handtagen. Nästa gång tror jag att jag ska testa att sy fast handtagen istället för det tror jag blir snyggare, eller att man stryker fast dem innan man syr ihop allt. Nu blev det ganska pilligt. Skulle vilja testa att göra större kassar typ handlingskassar, men det är svårt att få ihop så stora jämna stycken. Får fundera på hur man kan lösa det!

Categories: Återbruk, Väskor & kassar | Lämna en kommentar

Inläggsnavigering

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

