Yllebroderitest

20140122-214747.jpg
I födelsedagspresent av min syster fick jag ett fantastiskt fint skånskt yllebroderi. Det ska bli en kudde från Frosta.

20140122-214922.jpg
Jag har inte gjort så mycket yllebroderi, men glad i hågen satte jag i gång med en större blomma/stjärna i schattersöm. Hur svårt kan det egentligen vara? Upptäckte efter ett tag att det var rejält svårt och det blev inte alls bra 😦

20140122-215157.jpg
Bestämde mig för att läsa på och öva lite, så jag kollade i den här boken med fantastiska broderier och så hittade jag en film hos Med nål och tråd (kom som på beställning!) där hon visar hur man syr schattersöm.

20140122-215452.jpg
Jag hittade en rosenbård i boken som jag ritade av en bit av. Testade att pricka och trycka mönstret på tyget, men hålen liksom stängde sig när jag började trycka, så det slutade med att jag använde kalkerpapper emellan.

20140122-215700.jpg
Så här blev mönstret när det överförts till tyget. Problemet är att det försvinner väldigt lätt…

20140122-215805.jpg
Ibland tycker jag att jag samlar på mig alldeles för mycket material av olika slag, men ibland är det som en väldig skatt! Kom på att jag köpt en massa entrådigt garn på loppis som jag inte vetat vad jag skulle göra med för det har varit för sticksigt att sticka av, men som jag ändå inte kunnat motstå för att det varit så fina färger och nyanser. Nu tog jag fram allt detta och kände mig så rysligt rik! Har några härvor vitt/ljust som jag faktiskt skulle kunna färga om jag nu fastnar för det här med yllebroderi :). Jag har kommit en bit på vägen med mitt lilla testbroderi, men det blir det bilder på lite senare!

Categories: Broderi | 5 kommentarer

Inläggsnavigering

5 thoughts on “Yllebroderitest

  1. Vilken trevlig blogg du har, har kikat runt och tyckt om en massa inlägg!

    • kullerbyttatextil.wordpress.com

      Tack! Vad roligt att du hittade hit! Jag har just kollat på din sida med alla fantastiska böcker! Blev jättesugen på en kurs! 🙂

  2. Du kan ta OH-papper, textilfärg och en ganska fast pensel så flyter färgen inte ut så mycket

    • kullerbyttatextil.wordpress.com

      Tack för tipset med penseln! Har försökt med svamp, men hålen liksom stängde sig igen, så det blev inte så bra och kalkerpappret försvann ganska snabbt…

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

