Tovade tvålar!

20140303-192521.jpg
Av min kompis Sara fick jag en fin intovad tvål som hennes systrar hade gjort. Jag har sett det på en del bloggar och tyckt att det verkade trevligt, men aldrig testat. Nu blev jag sugen att prova och dessa två tvålar är resultatet!

20140303-192713.jpg
Jag hade egentligen velat ha riktigt go’a franska olivtvålar, men de är svåra att få tag i häromkring så det fick bli ICAs olivtvålar.

20140303-192825.jpg
Jag tovade först en ring av en ganska tunn sträng ull. Det blir hängaren till tvålen så att den kan hänga och droppa av sig i duschen. På den gröna tvålen la jag i ett linsnöre istället. Sedan var det bara att svepa in tvålen i ull. Ta lite längre strängar av ull och linda den ganska hårt kring tvålen.

20140303-193056.jpg
Så här ser de ut när grundfärgen är klar.

20140303-193130.jpg
Sedan är det bara att dekorera med tunna sjok eller strängar av färgad ull. Sedan börjar själva tovningen. Blanda varmt vatten och lite YES diskmedel i en dänkflaska och blöt försiktigt ner ullen kring tvålen. Börja försiktigt klappa och trycka och så småningom rulla den mellan händerna. Man kan behöva lite extra diskmedel i början för att inte ullen ska fastna på händerna. Efter ett tag börjar tvålen att löddra och när man tar nytt hett vatten sköljer man så småningom om ur diskmedlet. Arbeta tvålen tills ullen har filtat sig. Skölj ur så gott det går (kommer ju hela tiden nytt tvållödder). Färdig att användas!

Categories: Gott & blandat, Tovat | Lämna en kommentar

Inläggsnavigering

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

