Nåldyneburkar!

20140512-183834.jpg
Tredje veckan och min andra i Klockarbarns återbruksutmaning! Den här veckan har jag gjort två nåldyneburkar.

20140512-184022.jpg
Den största är gjord av en burk från Body Shop (en mycket härlig kräm, som jag varmt kan rekommendera!) och en gammal basker. Köper på mig det på loppisar ibland för de kan ha rätt fina färger och bra kvalité.

20140512-184216.jpg
Jag borrade hål runt hela locket och klippte ut en rundel av baskern som var ca 2 cm större än locket. Blomman broderades dit och en rynktråd drogs i i kanten och sedan stoppades kullen med lite ull.

20140512-184409.jpg
Sedan var det bara att sy fast den på locket! Till sist sydde jag fast ett band runt kanten och broderade lite på bandet och precis ovanför.

20140512-184544.jpg
Den andra burken blev inte riktigt lika bra tycker jag. Lite för hög och det hade nog varit mer proportionerligt om tyget gått ner på kanten av burken. Den är i alla fall gjord av en burk Oil of Ulay (också den himla go’) och en bit toktvättad tröja.

20140512-184808.jpg
Här borrade jag hålen ovanifrån på locket.

20140512-184842.jpg
Den här tygcirkeln var ca 3 cm större än locket, vilket gjorde att den nästan gick att dra ihop till en boll.

20140512-184952.jpg
Sydde fast den på locket och broderade i efterhand.

20140512-185031.jpg
Längst ner sydde jag några lite längre stygn runt hela dynan som jag sedan virkade fasta maskor i för att göra uddspetsen runt.

20140512-185512.jpg
Nu kan man ta med nålar och dyna i ett när man ska på resa utan att få lösa nålar i sin packning!

Categories: Återbruk, Broderi, Gott & blandat, Stickat och virkat | 6 kommentarer

Inläggsnavigering

6 thoughts on “Nåldyneburkar!

  1. Åh, så fina nåldyneburkar! Och bra med förvaringen inunder!!

  2. Å vad fina! Smart att göra hål i locket:-)

  3. Som små bakelser. Söta!

  4. Fiffigt och fint .

  5. Smart att göra hål i locket för att sy fast dynan. Jag har en burk hemma jag tänkt göra nåldyna av men inte riktigt kommit på hur jag ska få den att fästa utan att det blir klumpigt.

    • kullerbyttatextil.wordpress.com

      Kul! Hoppas det blir bra. Om det är lock man skruvar på, får man bara vara lite försiktig så man inte borrar sönder gängorna på locket. Lycka till! 🙂

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

