När vindarna vänder

20140630-220001.jpg
För någon vecka sedan började jag göra en vindflöjel av konservburksplåt och nu är den nästan klar! Har länge velat ha en vindflöjel på växthusets tak och har tittat på sådana både i verkligheten och på nätet för att få inspiration och för att förstå hur de funkar.

20140630-220331.jpg
Fågeln är gjord av plåten i en stor konservburk och vingar, näbb och hårlock är klippta för sig och popnitade. Den blev inte riktigt balanserad, så jag fick göra en liten fågel till och det hjälpte till lite, men inte helt. Det som gjorde att arbetet stannade upp sist, var att jag inte hittade någon plåt att fästa fåglarna i, men när vi städade ur min mammas husvagn hittade jag en plåt som inte längre behövdes och det fick bli själva pilen på vindflöjeln. Två knoppar från en gammal mormorsstång fick bli knopp och ”pilspets”. Själva stången är en ny gängad stång.

20140630-220921.jpg
Först hade jag tänkt ha den plåtfärgad, men den syntes nästan inte mot himlen, speciellt inte när solen lös på den, så jag har spraymålat, men det behövs minst ett lager färg till innan den kommer upp på växthustaket.

20140630-221136.jpg
Lite vinglig blev den stora fågeln, så jag går se om den klarar lite hårdare höststormar, men det var ett väldigt kul experiment! Kolla in fler återbruksidéer hos Klockarbarn!

Categories: Återbruk, Gott & blandat | 4 kommentarer

Inläggsnavigering

4 thoughts on “När vindarna vänder

  1. Vilket roligt återbruk!

  2. Hehe.. charmigaste vindflöjen jag sett! Hoppas den står sig i alla väder!! Superfin!

  3. Otroligt fin! Jag tror att det var bra med sprayningen för att skydda mot rost också.

  4. Jaaaaa vilken rolig idé. En sån villjag ha till min blivande pergola

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

