Höstspinning

20140920-222907.jpg
På väg till jobbet kör jag förbi en asp som blir mer och mer färgsprakande för varje dag. Har spunnit ett garn som påminner om trädets färger.

20140920-223155.jpg
Jag har använt ”ullslattar” från skapandeskola-projektet och kardat ihop dem på kardmaskinen. De blev mer blandade än vad det ser ut här.

20140920-223304.jpg
Istället för att diza av ullen gjorde jag rolags. Det var ett mycket roligt sätt att få till blandningar av färger och de var helt ljuvliga att spinna ifrån. Jag har testat en gång tidigare (ska lägga upp bilder en annan dag), men då blev rullarna så smala och kompakta så att det var segt att dra ut ullen till lagom tjocklek.

20140920-223828.jpg
Det är navajoplyat, alltså tretrådigt, 120 g och ca 170 m och jag har tänkt testa att sticka ett par mysiga höststrumpor från tå och uppåt. Härvorna blev lite olika i färgerna eftersom jag inte vägt varje färg, utan tagit det som blev över. Kanske inte världens vackraste garn, men ett roligt test. Nu är jag väldigt sugen på att göra mer rolags av samma ull, men inte så blandat, utan där det mer växlar mellan de olika färgerna. Skulle kunna bli en vacker höstsjal!

Categories: Spinning | 1 kommentar

Inläggsnavigering

One thought on “Höstspinning

  1. Det var väl ett behändigt och lagom pyssel, lite i taget. 🙂

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

