Beskrivning på ”fuskpolo”/cowl

20141005-110347.jpg
Ytterligare en cowl eller ”fuskpolo” som vi kallade det när jag var liten. Den här gången är det i en annan resårstickning, nämligen pärlstickning, även den hämtad från boken Sticka mera. Garnet är ett tvåtrådigt garn som jag spunnit av finull från lamm från Åddebo. Det blev 63 g och 183 m.

20141005-110840.jpg
Här är det fortfarande en singel. Testade att tvinna ihop det från ett nystan. Det blev lite trassel i bland. Lättare att göra från två spolar, men här blev ju varje cm använt!

20141005-111022.jpg
Det här mönstret ger en avig och en rätsida. På den här bilden kan man se båda sidorna.

Cowl i pärlstickning
En kort rundsticka nr 3, eller den grovlek som passar ditt garn.
Mönstret är delbart med 5.
Lägg upp 110m.
Varv 1: *2 rm, 3 av*; upprepa varvet ut.
Varv 2: * 2 rm, 1 av, 1 rm, 1 am*; upprepa varvet ut.
Upprepa v 1-2 tills cowlen mäter ca 25 cm, eller gör den kortare om du inte vill vika ner den.

20141005-111625.jpg
Ett perfekt snabbstickningsprojekt! Lycka till!

Categories: Beskrivningar och mönster, Spinning, Stickat och virkat | 2 kommentarer

Inläggsnavigering

2 thoughts on “Beskrivning på ”fuskpolo”/cowl

  1. Fint! Varmt och skönt skulle jag tro. Jag har också gjort tvåtrådigt av Åddebo finull. Men jag tror minsann att mitt är tjockare ;). Precis som du provade jag att tvinna från två ändar av samma nystan och konstatera också att det blev lite trassligt. Spännande resår.

  2. Pingback: Fuskstrumpor | SmulenTherese

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

