Färg- och spinningsexperiment!

20141027-084254.jpg
När jag för ett tag sedan hade en ledig dag testade jag att färga ull. Jag hade inget topsband, utan använde kardflor från Åddebo och gjorde en lång ullsträng. Färgade med fyra färger som upprepades två gånger.

20141027-084525.jpg
Jag har sett på internet och Youtube att man kan slå in ullen i plastfolie och sedan rulla ihop det så här. Många verkar ånga ullpaketen i grytor avsedda för att ånga grönsaker. Någon sådan hade inte jag utan testade med en vanlig gryta och durkslag…

20141027-084816.jpg
Det gick väl inte helt bra :/ Det var svårt att veta om allt verkligen blev varmt och i ett obevakat ögonblick kokade det nästan torrt i grytan och då smalt durkslaget. Körde in ullpaketet i ugnen ett tag tills det var klart.

20141027-085020.jpg
Färgningen blev rätt ok även om jag hade tänkt mig lite starkare färger.

20141027-085324.jpg
Tyvärr hade jag nog varit lite för hårdhänt med ullen, så den var lite hoptovad och det gick inte att spinna direkt från ullbandet. Tanken var att jag skulle fraktalspinna som jag testat tidigare, men det gick inte att göra det direkt, utan jag fick karda om den.

20141027-085550.jpg
Kom på att jag skulle kunna karda rolags för att få till uppdelningen man måste ha för att fraktalspinna. La färgerna efter varandra på kardtrumman och gjorde först en stor rolag med all ull på trumman. La sedan på ull igen, precis likadant, men gjorde fyra rolags istället.

20141027-085934.jpg
Spann den stora och de fyra små var för sig. Den stora rolagen ger ett garn där de fyra färgerna bara kommer en gång, men i långa partier. De fyra mindre rolagsen ger ett garn där de fyra färgerna upprepas fyra gånger i kortare repetitioner.

20141027-090244.jpg
När dessa tvinnas samman till ett tvåtrådigt garn blir det ett garn som randas på ett mycket mjukt sätt och ger ett ganska melerat garn.

20141027-090451.jpg
Har nu på morgonen börjat sticka på ett par små barnsockar, men de blir nog lite för stora, så jag ska strax börja repa upp, men randningen kan nog bli bra! Återkommer med fler bilder på detta!

Categories: Färgning, Spinning, Stickat och virkat | 2 kommentarer

Inläggsnavigering

2 thoughts on “Färg- och spinningsexperiment!

  1. Wow så vackert garn.
    Så fina trycken på kassarna blev- synd att det är så långt till Växjö, jag hade velat vara med.
    Hälsningar Fröken Slöjd

    • kullerbyttatextil.wordpress.com

      Tack! Det hade varit roligt att träffas irl! 🙂

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

