Kudde till kökssoffan!

Jag har länge suktat efter några kuddar från Afroart, men tyckt att de var lite dyra och sedan är det ju alltid kul att göra själv, så för ett tag sedan gjorde jag min egen variant. Med en enkel trästämpel som jag täljt började jag trycka… Över 750 tryck blev det innan kuddfodralet som är 50×50 cm, var täckt! Hade träningsvärk i armen efteråt. Jag tryckte på ett tunt bomullstyg som faktiskt var nytt, men som jag haft väldigt länge.

Sedan var det ”bara” några stygn kvar. Med en broderipenna där färgen försvinner av sig själv ritade jag linjer med 7 mm:s mellanrum och började sy ihop det tunna tyget med ett gammalt lakan, så att det blev dubbelt tyg. Det blir en väldigt härlig struktur med det dubbla tyget och alla förstygn. Tråden jag sydde med är ett tunt, loppat virkgarn som man använder att virka spetsar med.

Det var ett väldigt roligt projekt och jag är sugen på att göra en till med annat tryck, men det var ganska mycket jobb, så jag tycker inte längre att de där färdiga kuddarna är så dyra… Baksidan på kudden är gammalt lakan och innerkudden är också återanvänd, så även om det ena yttertyget är nytt tycker jag nog ändå att den kan platsa i Klockarbarns återbruksutmaning den här veckan. Kika in och se vad de andra hittat på!

Categories: Gott & blandat, Tygtryck | 8 kommentarer

Inläggsnavigering

8 thoughts on “Kudde till kökssoffan!

  1. Vilket jobb! Gissar att prislappen blir hög om du skulle få för dig att sälja. Men den är ju så snygg, gillar särskillt det ojämna i varje triangel.

  2. Så fin den blev! ♡♡

  3. Wow! Vilket jobb och vilken precision! Imponerad! Men resultatet blev ju super.

  4. Väldigt fint ”örngott”. Vilket arbete med tryck och så smart att ”förstärka” med broderi.
    Hälsningar Fröken Slöjd

  5. Vilket jättejobb! Men det blev ju hur läckert som helst.

  6. Så snyggt! Och med tydlig Afroart-känsla.

  7. Så fint! Vilket jobb!

  8. VIlken fin kudde det blev. När man ser den ligga bredvid de andra kuddarna blir det tydligt hur många tryck det blev. Mycket arbete men väldigt fint resultat.

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

