Det blev en tröja!!!

  

Jag har länge drömt om att spinna garn till en tröja, men inte riktigt trott att jag kan hålla samma tjocklek på garnet genom alla hekton. Det kan jag nog inte heller än, men till en liten barntröja storlek 2-år funkade det bra och jag är faktiskt väldigt nöjd och stolt över resultatet!

  

Jag började med att färga Åddebos vita finull (lamm) i tre nyanser av varje färg. För att undvika att ullen skulle tova sig rörde jag så lite som möjligt i ullen under färgningen, så inom varje nyans finns det också en del färgskiftningar. 

  

Jag tog lite från varje färg efter varandra när jag spann och tvinnade sedan direkt från nystanet. Jag har bara en spole till min spinnrock, så det här är det enklaste sättet att få ett tvåtrådigt garn. 

  

Jag trodde att det skulle gå åt närmare 3 hg, så jag började med att göra två härvor grönt på drygt 60 g vardera. När jag sedan gjort en härva av det rosa var jag tvungen att börja teststicka för att se hur det blev. Jag vet inte om finullen är en väldigt lätt ullsort, för totalt gick det inte åt mer än 135 gram! Jag behövde aldrig spinna mer av det rosa och jag har bara tagit lite av den andra gröna härvan. 

  Knapparna är pärlemorknappar som jag köpt i Umbras nya gårdsbutik. 

  

Tröjan är stickad uppifrån och ner och det är första gången jag testar detta, men absolut inte den sista! Underbart att slippa hopsyningsmomentet! I ökningarna är det en liten enkel fläta som jag tyckte var en fin detalj. 

  

För ett tag sedan köpte jag Dödergöks tröj-/koftinstruktion för att sticka uppifrån och ner och den hade jag god hjälp av när jag gjorde ändringar i mönstret. Snart kanske jag vågar ge mig på att sticka en tröja till mig själv efter den beskrivningen. 

  Snart går tröjan med posten till lilla E som fyller två år, men tills dess får den ligga framme så jag kan klappa lite på den! 😊

Categories: Gott & blandat | 1 kommentar

Inläggsnavigering

One thought on “Det blev en tröja!!!

  1. Så fin och imponerande att ha färgat, spunnet och stickat en hel kofta. Flätan var en fin detalj också.
    Hälsningar Fröken Slöjd

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

