En islandskofta!

 

Jag har stickat mig en islandskofta!!! Jag brukar ta väldigt god tid på mig när jag ska göra (i mina ögon) ett större projekt som t ex en tröja, men den här gången gick det snabbt! Var på Lerdalaboden i Jönköping och var egentligen bara sällskap när jag såg hyllan med Lettlopigarn. Har tänkt ett tag att det vore härligt med en så tjock tröja, men hade inte tittat på mönster. 

  
Hittade det här i affären och slog till! Följde mönstret, förutom att jag inte stickade luvan, utan gjorde bara en mosstickad halskant. Följde storlek M på maskantalet och S på alla längder. Gjorde lite intagningar i ryggen också för att den inte skulle bli för bylsig, men det var nog för få intagningar för jag tycker inte att det märks. 

  
Jag stickade också knapphål på ena knappkanten istället för att ha tryckknappar. Ville ha några diskreta knappar och hittade svarta, matta pärlemorknappar som jag tyckte passade. 

  
Trivs väldigt bra i min nya kofta och har börjat använda den som vårjacka. Har även köpt garn till en till, till min syster, men den här gången blir det en tröja! 

Categories: Gott & blandat | 2 kommentarer

Inläggsnavigering

2 thoughts on “En islandskofta!

  1. mia Olsson

    hej!! var kan man få tag på mönstret? Jag har köpt en ganska likadan på Island och den är så fin. Skulle vilja sticka en till min son.
    Vänligen Mia

    • kullerbyttatextil.wordpress.com

      Hej Mia!
      Det här mönstret kommer från Järbo och du kan hitta det här . Just det här mönstret är för vuxna, men det finns säkert fler mönster där. Kolla annars på Ravelry. Där kan man hitta hur mycket kul mönster som helst! Lycka till! Erika

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

