En egen Blaer cardigan!

I somras stickade jag en Blaer cardigan och tyckte både mycket om att sticka den och den färdiga koftan. Det enda negativa var att den roliga spetsstickningen i oket tog slut alltför snabbt och sedan var det bara slätstickning kvar. 


Därför bestämde jag mig för att testa att dubbla okets mönster på den här tröjan. Gjorde en del av ökningarna mellan okpartierna och fortsatte sedan med ökningarna även efter det sista partiet. Det blev mycket provande😉, men jag tycker att det blev rätt bra till slut. 


Den här gången stickade jag den runt och steekade och det gjorde att det blev ett ganska snabbstickat projekt, när det väl kom till slätstickningen. Knäppkanten fick jag sticka om. Började med att plocka upp tre maskor och hoppa över en, som jag brukar göra, men den blev alldeles för lång och sladdrig. Fick korta ner den och då blev det bättre. 

En kollega tipsade mig om garnet som är 100% alpacka och kommer från Adlibris (!). Det kändes väldigt mjukt på nystanet, men blev faktiskt ganska stickigt när det blev stickat, men med en tröja under funkar det fint! 

Categories: Stickat och virkat, Tröjor | 2 kommentarer

Inläggsnavigering

2 thoughts on “En egen Blaer cardigan!

  1. Hej!
    Så fin koftan blev med det utökade oket!
    Hälsningar Fröken Slöjd

    • kullerbyttatextil.wordpress.com

      Tack, Fröken Slöjd! Jag gillar den verkligen, men ångrar lite att jag inte gjorde den i ett bättre garn, men jag visste inte alls om jag skulle få det att funka. Kanske blir lite mer ”våglig” nästa gång! Ha det gott! Erika

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

